Nishiki Pro Air Herr
Artikelnummer.
N533702 (S)
Övriga art.nr.
N533703 (M)
N533704 (L)
N533705 (XL)
Vårt mål med Pro Air har varit att skapa en race-hybrid väl lämpad för träning. Den är som en sportbilsvariant av vår omtyckta Pro SLD. Med Prologo-sadel, landsvägsutväxling och lätta smala racerdäck är det en kompetent träningscykel. Ramen är finslipad och den nya gaffeln är lättare än föregångarna. Att den har rakt styre och nya skivbromsar från Shimano gör den dessutom till en rätt kompetent pendlare. Kör runt Vättern ena dagen och till jobbet nästa. Givetvis är ram och gaffel förberedda för skärmar, pakethållare och stöd. En självklarhet på en Nishiki-hybrid.
Cykelspecifikationer
Ram Trippelreducerad aluminiumram 6061-T6 med invändig vajerdragning
Gaffel eller ev. stötdämpare fram Aluminium 6061 T-6, med integrerad gaffelkrona, för skivbroms, 1 1/8"
Styrlager Strummer HP FI201AL 1 1/8"
Vevparti Shimano FC-R345, 170 mm, 50x34T, svart
Vevlager Shimano BB-ES25 Octalink, BSA 68-113 mm
Sadelstolpe Nishiki aluminium, 27,2x350mm, polerad svart
Sadel Prologo Kappa, svart överdrag (Dam Kappa Dea)
Sadelstolpsklämma CNC aluminium, 1-bults, 32mm, polerad svart
Styrstolpe eller ev. styrstam Nishiki aluminium, för 31,8mm styre, polerad svart
Styre Nishiki aluminium, 31,8 mm, polerat svart, bredd 620 mm
Handtag Nishiki, handtag med låsring i aluminium, integrerad ändplugg
Hjul Linus Asymetric Disc-fälg, 36 smidda förstärkta svarta ekrar, centerlock nav, polerat svart
Däck Schwalbe Lugano Kevlar guard, 622x23 mm
Växelförare bak Shimano Tiagra RD-4601 GS, max 32T
Växelförare fram Shimano FD-3500, 31,8 mm klamma
Kassett eller ev. drev bak Shimano HG-400, 11-28T, 9-delad
Kedja Shimano HG-53, 112 länkar
Växelreglage Shimano Sora SL-3500 2x9
Bromsar Shimano BR-506, hydraulisk skivbroms
Pedaler Wellgo plattformspedaler med Cr-Moly-axel
Vikt 10,3 kg
Övrigt Ringklocka och reflex kit (monterat), Manual
Ramgeometri
Size S M L XL
Top tube horizontal (mm) 550 555 575 595
Bottom bracket to top of seattube (mm) 458 508 559 610
Chainstay (mm) 435 435 435 435
Wheel base (mm) 1033 1034 1044 1053
Bottom bracket drop (mm) 65 65 65 65
Head tube length (mm) 130 150 175 210
Seat tube angle (°) 74,5 74,5 74 73,5
Head tube angle (°) 72 72,5 73 73,5
Beskrivning av utvalda cykelegenskaper
Ram/gaffel
Pro Air är byggd på en lätt aluminumram med reducerade rör, som till 2015 är vidareutvecklad och ännu lättare. Även gaffeln är helt ny och tillverkas med hydroformade ben som kan göras ihåliga ända upp mot styrröret. Detta gör den mycket lättare. Växlarnas vajrar dras inuti ramen. Förutom att det blir väldigt snyggt så skyddas de också mot smuts, salt och väta, vilket gör att växlarna fungerar bättre. Vi har utformat bakgaffeln för att minska risken att du slår i fötterna när du trampar och integrerat ett fäste för vårt specialanpassade stöd.
Geometri/sittställning
På Pro Air sitter du lätt framåtlutad för att kunna cykla effektivt. Sittställning liknar den på en racer men du sitter inte alls lika extremt utsträckt. Det breda raka styret gör cykeln lättmanövrerad även i tät trafik. Cykelns korta hjulbas och sittpositionen inbjuder till att köra fort och den är riktigt kul att åka på.
Växelsystem
Pro Air byggs med 18-växlad drivlina från Shimano. Mekaniken håller riktigt hög klass och är en fröjd att växla med. Utväxlingen (50/34 fram och 12-27 bak) är direkt hämtat från landsvägsracern och gjord för träning. På de lättaste växlarna klarar du branta backar, men inte alpkörning med full last.
Hjul/däck
Hjulen till Pro Air bygger vi med förstärkta ekrar och vår egenutvecklade asymmetriska fälg. Fälgens profil gör hjulen starkare genom att jämna ut ekerspänningen mellan höger och vänster sida. Dessutom är fälgens vikt lägre än tidigare. På hjulen sitter Schwalbe Lugano landsvägsdäck i dimensionen 23x622mm. De gör att Pro Air rullar mycket lätt, precis som en landsvägsracer. Däcken har dock ett extra förstärkt lager som ger dem ett förbättrat punkteringsskydd. Det sitter smala racerdäck på Pro Air. Däcket har bra punkteringsskydd men lämpar sig bäst för landsvägskörning. Du kan pendla i stadstrafik utan problem men du får vara lite försiktig med vad du kör över. Som vanligt är det a och o att hålla däcken väl pumpade.
Vinterdäck
För att du ska kunna använda din Race-Hybrid året runt bör du byta till dubbade däck när frosten kommer. Vi rekommenderar Schwalbe Winter 30x622. Tänk på att ha lite lägre däckstryck om det är isigt, så får dubbarna bättre fäste.
Smala däck
En cykel med smala däck som på våra Race-hybrider, upplevs som mer lättcyklad och känns snabbare än en cykel med bredare däck. Så om hen prioriterar fartkänsla och effektiv cykling så är det smala däck som gäller, men hen kanske får pumpa däcken lite oftare.
Sadel
På Pro Air sitter det en Prologo Kappa-sadel. Den har lätt rundad profil och är uppbyggd för att klara även längre träningspass. Sadelns överdrag är gjort av microfibrer i ett enda stycke, helt utan sömmar för att undvika att sadeln suger åt sig vatten om det är blött ute.
Bromsar
Pro Air byggs med Shimanos hydrauliska BR-506 bromsar. Det är ett lättanvänt bromssystem med Servo Wave teknik som förstärker bromskraften från handtaget. Det ger god bromsprestanda med liten kraft från handen, i alla väder. Samtidigt kräver dessa bromsar ett minimum av underhåll eftersom klossarna håller många gånger längre än vanliga fälgbromsar, och justerar sig själva allt eftersom de slits ned. Eftersom du inte bromsar på fälgen så sliter du inte heller ut den, något som annars är alltför vanligt om du cyklar mycket. Dessutom slipper du det gråsvarta pulver som bildas av fälgbromsklossar och som ständigt smutsar ner cykeln.
Tillbehörskit
Vårt tillbehörspaket är framtaget speciellt för Nishiki Race-Hybrid segmentet samt Nishiki Allroad. I paketet ingår skärmar, pakethållare, stöd och belysning. Skärmarna tillverkas i anodiserad aluminium och är 37 mm breda, med anpassade infästningar och Nishiki-logga. Bakskärmen är integrerad med en specialgjord slimmad Atran Velo pakethållare i aluminium. Stödet är Nishiki-specifikt och monteras enkelt i ett uttag i ramen. Belysningskitet är med strömsnåla LED-diodlampor, där baklampan är fäst i pakethållaren och framlampan monteras med skärmen. I paketet följer även alla skruvar, monteringsanvisningar på svenska och verktyg. Tillbehörspaketet är enkelt att montera och på 2015 års cyklar går det till och med att sätta dit utan att lossa hjulen. Hanbyggd i Göteborg Vi bygger Pro Air i vår verkstad på Hisingen, där vi skruvar ihop alla våra svenskbyggda modeller. En vanlig arbetsdag byggs cirka 30 cyklar. Allt från våra mest avancerade tävlingscyklar till pendlarcyklar att hämta på dagis med. Det vi lär oss av att utveckla elitcyklar smittar av sig på hela sortimentet. Vi väljer ut de bästa kvalitetsdelarna från hela världen och använder all vår erfarenhet för att göra riktigt välbyggda cyklar.