Nishiki Pro Eight Dam
Artikelnummer.
N534002 (S)
Övriga art.nr.
N534003 (M)
N534004 (L)
Det bästa av två världar? Pro Eight är både lättcyklad och lättskött. Växlarna är inkapslade och väl skyddade i baknavet. På så sätt har vi minimerat underhållsbehovet. Ett väl täckande kedjeskydd skyddar dina byxor från onödig nedsmutsning. Ramen är hämtad direkt från vår omtyckta Pro SLD och är i år lättare än någonsin. Geometrin ger en kvick cykel med mycket körglädje. De tåliga hjulen har fått lättare asymmetriska fälgar. Hjulen kläs med slitstarka men lättrullade däck från Schwalbe. Givetvis är den också förberedd för all tänkbar pendlarutrustning.
Cykelspecifikationer
Ram Trippelreducerad aluminiumram 6061-T6 med öppen vajerdragning
Gaffel eller ev. stötdämpare fram Aluminium 6061 T-6, med integrerad gaffelkrona, för skivbroms, 1 1/8"
Styrlager Strummer HP FI201AL 1 1/8"
Vevparti Aluminium, 170mm, 42T, svart
Kedjeskydd Hebie Chainglider, Väl täckande kedjeskydd för Alfine
Vevlager Shimano BB-UN26, BSA 68x113 mm
Sadelstolpe Nishiki aluminium, 27,2x350mm, polerad svart
Sadel Nishiki Hybrid Race, "Soft Base", svart överdrag
Sadelstolpsklämma CNC aluminium, 1-bults, 32mm, polerad svart
Styrstolpe eller ev. styrstam Nishiki aluminium, för 31,8mm styre, polerad svart
Styre Nishiki aluminium, 31,8 mm, bredd 620 mm
Handtag Nishiki, handtag med låsring i aluminium, integrerad ändplugg
Hjul Linus Asymetric Disc-fälg, 36 smidda förstärkta svarta ekrar, centerlock nav, polerat svart
Däck Schwalbe Marathon GreenGuard, 622x28 mm, punkteringsskyddat samt med reflexsida
Växelförare bak Shimano Alfine, inkapslat växelnav, 8 växlar
Kassett eller ev. drev bak Singelklinga för växelnav, 20 T, silver
Kedja Shimano HG-40, 108 länkar
Växelreglage Shimano Alfine 8
Bromsar Shimano BR-355, hydraulisk skivbroms
Pedaler Wellgo plattformspedaler med Cr-Moly-axel
Vikt 11,4 kg
Övrigt Ringklocka och reflex kit (monterat), Manual
Ramgeometri
Size S M L
Top tube horizontal (mm) 550 550 565
Bottom bracket to top of seattube (mm) 432 483 533
Chainstay (mm) 435 435 435
Wheel base (mm) 1033 1033 1044
Bottom bracket drop (mm) 65 65 65
Head tube length (mm) 130 130 150
Seat tube angle (°) 74,5 74,5 74,5
Head tube angle (°) 72 72 72,5
Beskrivning av utvalda cykelegenskaper
Ram/gaffel
Pro Eight är byggd på en lätt aluminumram med reducerade rör, som till 2015 är vidareutvecklad och ännu lättare. Även gaffeln är helt ny och tillverkas med hydroformade ben som kan göras ihåliga ända upp mot styrröret. Detta gör den mycket lättare. Växlarnas vajrar dras inuti ramen. Förutom att det blir väldigt snyggt så skyddas de också mot smuts, salt och väta, vilket gör att växlarna fungerar bättre. Vi har utformat bakgaffeln för att minska risken att du slår i fötterna när du trampar och integrerat ett fäste för vårt specialanpassade stöd.
Geometri/sittställning
På Pro Eight sitter du lätt framåtlutad för att kunna cykla effektivt. Sittställning liknar den på en racer men du sitter inte alls lika extremt utsträckt. Det breda raka styret gör cykeln lättmanövrerad även i tät trafik. Cykelns korta hjulbas och sittpositionen inbjuder till att köra fort och gör den riktigt kul att åka på.
Växelsystem
Pro Eight byggs med Shimanos Alfine 8-växlat växelnav och reglage. Det är premiumkomponenter med mycket hög kvalitet. Hela växelpaketet är inkapslat i navet och skyddas från smuts, salt och annat som sliter på drivlinan. Det gör växelsystemet slitstarkt och lättservat. Växelregistret är inte lika brett som på en 27-växlad cykel, men klarar det mesta utom riktigt branta backar med lastad cykel.
Hjul/däck
Hjulen till Pro Eight bygger vi med förstärkta ekrar och vår egenutvecklade fälg. På hjulen sitter Schwalbe Marathon-däck med Greenguard punkteringsskydd som även klarar vassa föremål som glasbitar och vasst grus, allt för att du ska få så bekymmersfri cykling som möjligt. Det sitter relativt smala däck på våra Race-hybrider, men inte för smala. Håll dem bara väl pumpade så står de pall för det mesta. Belöningen är en fantastiskt lättrullande cykel som gör dig glad varje gång du trampar iväg.
Vinterdäck
För att du ska kunna använda din Race-Hybrid året runt bör du byta till dubbade däck när frosten kommer. Vi rekommenderar Schwalbe Winter 30x622. Tänk på att ha lite lägre däckstryck om det är isigt, så får dubbarna bättre fäste.
Smala däck
En cykel med smala däck som på våra Race-hybrider, upplevs som mer lättcyklad och känns snabbare än en cykel med bredare däck. Så om hen prioriterar fartkänsla och effektiv cykling så är det smala däck som gäller, men hen kanske får pumpa däcken lite oftare. Bromssystem Pro Eight byggs med Shimanos hydrauliska M355 bromsar. Det är ett lättanvänt bromssystem som ger bra bromskraft i alla väder. Samtidigt kräver dessa bromsar ett minimum av underhåll eftersom klossarna håller många gånger längre än vanliga fälgbromsar, och dessutom så justerar de sig själva allt eftersom de slits ned. Eftersom duinte bromsar på fälgen så sliter duinte heller ut den, något som annars är alltför vanligt om du cyklar mycket. Dessutom slipper du det gråsvarta pulver som bildas av fälgbromsklossar och som smutsar ned cykeln mer än lovligt.
Sadel
Pro Eight:s sadel är uppbyggd av tryckavlastande skum på en avancerad bottenplatta med mjukt flexibelt material där belastningen är som störst. Det minskar trycket under sittbenet och ger en relativt tunn sadel som är lika bekväm som en betydligt tjockare konventionell sådan. Slutligen är sadeln klädd med ett överdragsmaterial i ett enda stycke helt utan sömmar för att undvika att sadeln suger åt sig vatten om det är blött ute.
Tillbehörskit
Vårt tillbehörspaket är framtaget speciellt för Nishiki Race-Hybrid segmentet samt Nishiki Allroad. I paketet ingår skärmar, pakethållare, stöd och belysning. Skärmarna tillverkas i anodiserad aluminium och är 37 mm breda, med anpassade infästningar och Nishiki-logga. Bakskärmen är integrerad med en specialgjord slimmad Atran Velo pakethållare i aluminium. Stödet är Nishiki-specifikt och monteras enkelt i ett uttag i ramen. Belysningskitet är med strömsnåla LED-diodlampor, där baklampan är fäst i pakethållaren och framlampan monteras med skärmen. I paketet följer även alla skruvar, monteringsanvisningar på svenska och verktyg. Tillbehörspaketet är enkelt att montera och på 2015 års cyklar går det till och med att sätta dit utan att lossa hjulen.
Handbyggd i Göteborg
Vi bygger Pro Eight i vår verkstad på Hisingen, där vi skruvar ihop alla våra svenskbyggda modeller. En vanlig arbetsdag byggs cirka 30 cyklar. Allt från våra mest avancerade tävlingscyklar till pendlarcyklar att hämta på dagis med. Det vi lär oss av att utveckla elitcyklar smittar av sig på hela sortimentet. Vi väljer ut de bästa kvalitetsdelarna från hela världen och använder all vår erfarenhet för att göra riktigt välbyggda cyklar.